tisdag 25 oktober 2011

Gjutning med leca-kulor

För att gjuta in avloppsrören och fylla upp det mesta som behövs använder jag leca-kulor blandat med flytspackel. Har aldrig använt det förr så jag gjorde ett test på duschdelen så blandningen blev rätt. Det var riktigt smidigt att jobba med och blev hårt och stumt som bara den, inga problem att gå in och hoppa på det dagen efter. Så blandningen var bra och nu ska resten av golvet som ska gjutas upp fyllas. Primade för övrigt golvet först.
Till en sats använde jag 30 liter leca-kulor, 5 kilo flytspackelpulver och drygt 1 liter vatten. In med allt i cementblandaren och blanda ett par minuter medans nästa sats förbereds. Ut i en stor balja och bära upp för två trappor. En sats på 30 liter väger ca 13 kilo och kostar runt 85:- totalt, att jämföra med billigaste golvbruket jag hittat där motsvarande siffror hade varit 53 kilo och 220:-. Jag gillar leca-kulor.


Uthällt och tillplattat. 2,5 säckar leca-kulor (150 liter).


Såg till att nivån hamnade ca 2 cm under golvbrunnen så det finns marginal till golvvärme och gjutning med golvbruk.


Blev lite över på sista satsen så det använde jag för att fylla ut hålet efter elementrören.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar